5 Tips voor het opstellen van een businessplan

Een businessplan opstellen klinkt ingewikkeld maar eigenlijk is dat het niet. Bijna alle informatie zit in je hoofd, je moet alleen de tijd ervoor maken om het uit je hoofd te halen. Hieronder 5 tips om zo gemakkelijk zelf een businessplan te schrijven.

1. Analyseer

Begin bij het begin:

  • Wat ga je doen?
  • Waar wil je dit gaan doen?
  • Hoe wil je het gaan doen?
  • Wie wordt onderdeel van je team?
  • Hoeveel zijn de kosten?

Probeer bij elke vraag dieper op het onderwerp in te gaan. Dus hoe is de bereikbaarheid van de locatie? Wil je ook online zichtbaar zijn? Heb je hulp nodig bij het opzetten van je website? Voeg die persoon dan toe aan je team (ook al is het tijdelijk). Etc.

2. Marktonderzoek

Leuk dat je een bedrijf wilt opzetten maar wie gaat het product of de dienst bij je kopen? Vraag je af wat de behoefte is van je klant. Op welke manier gaan ze je vinden? Of beter nog: Hoe gaan ze jou zoeken? Dus met welk probleem of met welke wens komen ze bij jou?

3. Concurrenten

Tegenwoordig is bijna niets meer uniek, je hebt zeker concurrentie in jouw bedrijfstak. Maak een overzicht van de concurrenten die jij kunt vinden (zo zoekt je klant immers ook) en analyseer wat zij goed doen. Maak hiervan een lijst en bepaal vervolgens waarin jij beter kunt zijn. Waar maak jij het verschil in? Wat is jouw USP?

4. SWOT- analyse

Vroeger op school werd ik ermee doodgegooid: de SWOT-analyse. Ik kan de theorie zo onderhand dromen en het was ook 1 van de eerste dingen die ik opstelde voor mijn bedrijf.

Beschrijf je sterke en zwakke kanten en gebruik je concurrentieanalyse om je kansen en bedreigingen inzichtelijk te maken.

5. Actieplan

Alles bij elkaar geeft een aardig idee waar je wilt beginnen met je bedrijf. Nu is het zaak dat je er ook daadwerkelijk aan begint. Maak een plan en stel je doelen vast: Wat wil je bereiken? Hoe wil je dat bereiken? Welke marketingactiviteiten ga je inzetten? En misschien wel het belangrijkste: Wat is je budget?

Marketingplan opstellen

Virtueel Assistent | Jessica van der Zande

Twijfels? Kijk dan nog eens naar de kansen en sterke punten die je bij je SWOT-analyse hebt opgeschreven. Een idee ontstaat niet voor niets. Waarschijnlijk miste je zelf een dienst of ben je gecharmeerd geraakt van een product die je nu aan iedereen wilt verkopen. Belangrijk is dat jij achter het idee staat.

Dit zijn maar een paar basis punten voor het opstellen van een plan. Kom je er niet uit en heb je hulp nodig bij het concreet maken van jouw ideeën? Als Virtual Assistant lever ik onder andere marketingondersteuning en ben ik een waardevolle sparringpartner voor al jouw plannen. Kijk verder welke diensten ik aanbied als Virtueel Assistent en neem contact met mij op voor meer informatie.